VIKTIG INFORMASJON OM OSS:
ALTERNATIV JUL er en frivillig organisasjon registrert i Frivillighetsregisteret og Enhetsregisteret i Brønnøysund. Virksomheten er konsentrert rundt julehelgen. Styreleder og daglig leder er Henning Holstad.
GJESTENE VÅRE er de mange personer i byen vår som faller utenfor den «vanlige» julefeiring. Bostedsløse, personer med alkohol- og rusproblemer, eller rett og slett ensomme mennesker som av en eller annen grunn vandrer gatelangs i julehelgen fordi det ikke er «plass» for dem i den tradisjonelle familiejul.
ÅPEN DØR har kjennetegnet Alternativ Jul. Hos oss er det ingen dørvakter som vurderer ”tilstand eller utseende”. I julen skal døren være både høy og vid!
STEDET er Sentralen Oslo i Kvadraturen. Øvre Slottsgate 3.
TELEFONNUMMER Spørsmål om arrangementet kan sendes post@alternativjul.no, eller til telefon 920 38 838. Vi arbeider nå både kveld og helg frem til jul, og i julen er vi tilgjengelige hele tiden.
ANTREKKET er som til julefest. Du bestemmer selv hva det innebærer, men vi anbefaler klær som skaper fest og stemning. Imidlertid er det smart å kle seg med noe som kan vaskes eller renses.
ALDER på vertskap/frivillig er ubegrenset både oppover og nedover. Vertskap er således velkomne i alle aldere. Barn må gjerne være med sammen med foreldre/foresatte. Vil du komme uten familie eller foresatte selv om du er under 18, behøver vi en bekreftelse fra en av de foresatte. Dette gjøres enkelt med en mail til oss fra en av disse på post@alternativjul.no. De må oppgi sitt og ditt navn og sitt telefonnummer. Gi beskjed i merknadsfeltet på påmeldingen at slik bekreftelse er sendt på mail.
INFORMASJONSMØTER MED FORDELING AV ARBEIDSOPPGAVER skjer i starten på hver vakt på vakt-møte som starter PRESIS! . Det er veldig viktig at du er ute i god tid, slik at registrering, garderobe mm er unnagjort i god tid før vi starter informasjonsmøtet. Ved registreringen fordeles også oppgaver, slik at flest mulig vet noe om hva de skal gjøre. Du velger selv hva du helst vil være med på, og vi referere kort de forskjellige områder:
VERTSKAP
Hovedoppgaven til alle som deltar, uansett hvordan vi fordeler de praktiske oppgavene oss imellom, er å feire en god jul sammen med våre gjester, og å få dem til å trives. Det betyr å sette seg ned sammen med dem, prate med dem, spise sammen med dem, gå rundt juletreet sammen med dem og bistå med det som måtte være nødvendig
SIKKERHETSTEAMET
Sikkerhetsteamet betjener hovedinngangsdøren, der de skal være vårt smilende ansikt ut til alle våre gjester. Her skal alle ønskes velkommen slik vi selv ønsker å bli mottatt når det er invitert til gjestebud. Tamet har også ansvar for en rekke poster i hele lokalet, og er ed radoisamband tilgjengelig for alle hendelser og eventualiteter. De skal være både gjesters og frivilliges sikkerhet, men i størst mulig grad opptre som det «usynlige» men alltid tilstedeværende gode voktere.
GARDEROBETEAMET holder orden og kontroll på ytterklær, vesker og det gjestene har med seg.
KJØKKENTEAMET tilbereder alt av mat, koker kaffe, tevann, smører smørbrød og bistår matsalen med alt de trenger. Her kommer også alt av oppvask. Kjøkkenet ledes av kokker, men det behøves også andre personer som liker å tilberede i stor skala, og som har syn for hva som behøves.
SERVERINGSTEAMET betjener serveringsbordet, og har ansvar for å samle sammen brukte tallerkner, bestikk osv, og sørge for at alle bord er pene og innbydende. Serveringsteamet må sørge for at serveringsbordet alltid er fullt av mat og drikke til gjestene. Det skal være varm mat og kald mat og kaker og frukt, smørbrød og brus og kaffe og te og masse god julemat 24 timer i døgnet fra vi åpner til vi stenger!
HELSE OG RUS TEAMET ar seg spesiellt av de som har spesielle behov i forhold til helse og rus. De har tilgjengelig førstehjelpsutstyr fog annet som behøves. En utfordrende men viktig del av Alterntiv Jul.
HVILESAL TEAMET sørger for at de som vil sove får en plass på sovesalen, at det er stille og at alle får pledd og underlag å ligge på. De er også ansvarlig for at det faktisk soves på sovesalen, og at våke gjester henvises til storsalen.
PAKKETEAMET sørger for at ALLE våre gjester får pent innpakkede julegaver som nissen skal dele ut. Vi skal pakke og klargjøre over 2000 pakker, og dette skjer i hovedsak på julaftenvaktene og på 1. juledagsvaktene. Pakker deles ut til gjestene julaften og 1. juledag kl. 22.00
ALLE skal være med å feire jul, og ingen behøver stå i samme oppgave en hel vakt. Vi hjelper hverandre og bytter på med det som er å gjøre.
ANNEN VIKTIG INFORMASJON:
MAT spiser vi sammen med gjestene og alt er gratis. Maten tilbereder vi sammen på vårt kjøkken.
OVERNATTING kan vi tilby de av gjestene våre som har behov for det. Madrasser på gulvet og ulltepper er alternativet til å være utendørs.
BIDRAG til arrangementet mottas med takk. Alternativ Jul mottar ingen offentlig støtte, og eksisterer kun på bidrag fra næringslivet og privatpersoner. Vårt konto nummer er 1720 22 31489 hos Sparebanken Bien.
JULEGAVER skal vi pakke med basis i varer fra personer og bedrifter. vi mottar gjerne ferdigpakkede gaver, men pakk merket enten med «dame», «herre» eller «nøytral». Det er flest menn, så herre gavene er det størst behov for. Det foreslås, toalettartikler, strikkede sokker, luer, vanter, votter, skjerf, sjokolade, gensere osv osv. Bidrag til dette mottas med stor takk på vegne av veldig takknemlige gjester! ( OBS: Vi ønsker ikke å gi brukte ting i julegaver!) Det er også mulig å gi pengegaver og merke at disse skal være til gaver. Julegaver kan leveres 21. desember fra kl. 12:00 – 22:00 og 22. og 23. desember kl. 09:00 – 21:00 til Sentralen. Øvre Slottsgate 3 i Kvadraturen.
BRUKTE KLÆR. Vi kan dessverre ikke ta imot dette. Vi ber deg derfor levere til Fretex. De vil levere til oss et lite utvalg av klær, som vi av erfaring vet at enkelte av våre gjester vil kunne få behov for gjennom julen.
SANG OG MUSIKK hører julen til. Piano og anlegg finnes på stedet. Kjenner du noen gode krefter som har lyst til å være med: Ta kontakt på telefon 920 38 838.
GARDEROBER er adskilt for vertskap og gjester. Men la verdigjenstander, dyre smykker o.l. bli igjen hjemme.
ANTALL VAKTER som du vil delta på kan du avgjøre selv. Men, ikke meld deg på flere enn du er sikker på at du kan gjennomføre. Julaften er den mest populære vakten som veldig mange ønsker. Men, det blir ingen Alternativ Jul uten alle forberedelser og rydding etterpå. Derfor anmoder vi de som vil være med på julaften til også å ta en annen vakt i tillegg.
PÅMELDING ER BINDENDE. Det er veldig viktig at vi kan stole på at du kommer. I fjor hadde vi dessverre et vesentlig forfall på enkelte vakter, og en del som forlot oss før vakten var over. Vi må derfor presisere at påmeldingen er bindende, og at du må gå vakten ut. Men det er helt i orden at du blir værende lenger enn den vakten du står oppført på.
PÅMELDING skjer ved å fylle ut påmeldingsskjemaet her på våre hjemmeside. Spørsmål vedrørende påmelding gjøres til post@alternativjul.no, Om nødvendig til telefon 920 38 838. Leder Henning Holstad kan kontaktes direkte på samme nummer gjennom hele året. Påmelding må skje person for person, selv om man er i familie og/eller ønsker å delta på samme vakt. Bruk feltet for frie merknader for å gjøre oppmerksom på dette. OBS: Ingen påmelding er endeling før vi har bekreftet den skriftlig tilbake pr. mail.